Projek Tanaman Pokok Guarana Di Malaysia

Tanaman herba Guarana menambah pendapatan petani dan pekebun kecil Malaysia | Fasa pertama projek tanaman pokok Guarana bakal bermula hujung tahun 2016. Apa itu Guarana? Guarana merupakan sejenis pokok herba yang berasal dari Venezuela dan utara Brazil. Banyak khasiat biji buah Guarana ni. Dan kerana itu, Malaysia bakal mengkomersilkan biji Guarana dan menanam Guarana secara meluas. Tanaman herba Guarana memberi pulangan lumayan dan menguntungkan. Salah satu produk Guarana adalah minuman kopi. Sangat popular kopi Guarana.

gambar buah guarana, biji guarana, projek tanaman pokok guarana di malaysia, harga buah guarana 1 kilogram, tanaman herba guarana, maksud guarana, asal usul guarana, buah guarana, manfaat biji guarana, pokok guarana, kesan sampingan guarana
Gambar buah guarana

Maksud dan asal usul Guarana
Perkataan "Guarana" datang daripada perkataan Guarani "guara-na" yang mendapat asal perkataan juga dari tumbuhan,"warana", yang mana di dalam bahasa Tupi-Guarani ia bermakna buah seperti mata-mata manusia.

Tanaman Guarana akan diperluaskan di Malaysia
Guarana akan dikomersilkan di negara ini bagi membantu meningkatkan pendapatan pekebun kecil berikutan kejatuhan harga getah pada masa ini. Guarana mampu memberi hasil lumayan kepada pekebun kecil berikutan setiap pokok mampu mengeluarkan hasil dalam bentuk bijian. - Pengerusi RISDA Datuk Zahidi Zainul Abidin

Projek tanaman pokok Guarana di Malaysia
Fasa pertama projek menanam pokok guarana ditanam seluas 100,000 hektar tanah. Guarana hanya memerlukan tempoh enam bulan sebelum dapat dituai. Harga buah guarana 1 kg dijual sekitar RM200 hingga RM300. Amat menguntungkan! Jika dibandingkan dengan harga getah iaitu RM2.20 sekilogram, tanaman pokok guarana memberi pendapatan lumayan kepada pekebun kecil.

gambar pokok guarana, projek tanaman pokok guarana di malaysia, harga buah guarana 1 kilogram, tanaman herba guarana, maksud guarana, asal usul guarana, buah guarana, manfaat biji guarana, pokok guarana, kesan sampingan guarana
Gambar pokok Guarana

Rupa bentuk pokok Guarana
Pokok guarana mengeluarkan daun yang lebar dan berjambak bunganya, dan terkenal dengan buahnya yang sebesar biji kopi. Warna buah guarana merah dan mengandungi biji berwarna hitam yang dilitupi oleh sesabut putih.

Kelebihan dan manfaat biji buah Guarana
Biji buah guarana boleh dijadikan perangsang sistem saraf pusat untuk kesihatan tubuh. Bijinya mempunyai dua kali lebih kafein dari biji kopi. Guarana digunakan di dalam pemanis atau minuman ringan berkarbonat dan minuman tenaga, di dalam ramuan herba, rempah ratus ataupun dikandungkan ke dalam kapsul-kapsul.

gambar serbuk biji guarana, projek tanaman pokok guarana di malaysia, harga buah guarana 1 kilogram, tanaman herba guarana, maksud guarana, asal usul guarana, buah guarana, manfaat biji guarana, pokok guarana, kesan sampingan guarana
Serbuk biji guarana

Kesan sampingan Guarana
Kesan sampingan Guarana membantu meningkatkan daya ingatan and ketahanan fizikal bila dibandingkan dengan pil gula. Memori, kecekapan and keceriaan ditingkatkan dengan dos dua terendah, mengesahkan keputusan lebih elok dari yang sebelumnya tentang kesan sampingan 75 mg guarana.

Guarana telah diiktiraf sebagai selamat digunakan pada amnya oleh pentadbiran makanan dan dadah Amerika Food and Drug Administration. Kajian awal menunjukkan bahawa guarana menjadi efektif sebaik saja dihadam.

Satu kumpulan kajian yang lain mencatatkan secara purata kehilangan berat badan sebanyak 11.2 paun (5.1 kilogram) berlaku adalah lebih cepat bagi mereka yang mengambil campuran yerba mate, guarana, dan damiana berbanding dengan mereka yang diberikan 'pil gula' hilang secara purata berat badan sebanyak 1 paun selepas 45 hari.

Mengetahui banyaknya kelebihan, manfaat dan khasiat biji buah guarana, pastinya projek tanaman pokok guarana di Malaysia akan memberi pendapatan lumayan buat pekebun dan petani. Fuh! Bila diingatkan kembali harga sekilogram buah guarana mencecah RM200 hingga RM300. Untung! Untung! Tanaman herba guarana sangat berbaloi!

18 comments:

  1. sudah start tanam belum?

    ReplyDelete
  2. di mana boleh dapat benih pokok guarana?

    ReplyDelete
  3. Berminat....dimanakah kita mendapat benih pokok guara ini?

    ReplyDelete
  4. Berminat, Di mana boleh dptkan benih guarana?

    ReplyDelete
  5. Dimana boleh dptkan benih guarana.

    ReplyDelete
  6. di mana boleh dapat benih guarana ni

    ReplyDelete
  7. Berminat di mana dapat benih nya

    ReplyDelete
  8. mohon penjelasan bagaimana cara mendapatkan penerangan/penjelasan bagi mengikuti projek penanaman pokok guarana di sabah...saya tinggal di kinabatangan..(NORDIN LAMPINGAI 0138992977)

    ReplyDelete
  9. Berminat di mana nak dapat biji benih?

    ReplyDelete
  10. Berminat dan di mana nk dapat biji benih di sarawak

    ReplyDelete
  11. Saya juga berminat. Mungkin kita boleh menghubungi Ritz Plantation Holding Berhad di Pulau Pinang untuk dapatkan keterangan lanjut berkaitan bekalan benih.

    ReplyDelete
  12. Saya sungguh berminat dan memerlukan khidmat nasihat terutamanya kesesuaian jenis tanah khasnya di Sabah sebagai tanaman alternatif selepas harga getah dan sawit merudum selaras dengan agenda dan harapan kerajaan hari ini untuk meningkatkan ekonomi luar bandar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sertakan contact no yang boleh dihubungi untuk memudahkan kerjasama pihaj berwajib dengan pengusaha ladang di Sabah.No phone:017 8188669 Raynold

      Delete
  13. Hubungi saya 0128112118 jika ada yg menjual benih ini. Ros

    ReplyDelete
  14. Slm.. Tuan ada benih ke.. Mcmna jualan dan brpa harga?

    ReplyDelete
  15. Saya sangat berminat untuk membeli biji benih guarana dan menanamnya. Jika ada sesiapa yg boleh dihubungi di Sabah ni boleh kontek no whatsapp saya 0148706928

    ReplyDelete
  16. Tumpang tanya, nak dapatkan anak pokok guarana dimana n berapa harga kalau jual

    ReplyDelete
    Replies
    1. kontek 0198950628,pihak saya jual bibit Dan beli hasil tuaian

      Delete