Borang Permohonan SPA8i Online

Cara Isi Borang Permohonan SPA8i Online 2016 | www.spa.gov.my borang permohonan SPA8i. Cari kerja dan isi kekosongan jawatan SPA dan temuduga terbuka SPA8. Rujukan bagi sesiapa yang yang ingin mengisi borang permohonan SPA8i online. Pemohon pekerjaan daftar masuk SPA8i kemudian buat pendaftaran pekerjaan dalam Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA8i).

Permohonan SPA8i online boleh diisi oleh pelajar lepasan SPM, STPM, Diploma dan Ijazah. Isi borang kerja SPA8i menerusi internet, pilih jawatan yang sesuai dengan sijil kelayakan kita. Lengkapkan borang permohonan dan pendaftaran SPA8i online 2016, mudah-mudahan permohonan SPA 2016 anda berjaya.

borang permohonan dan pendaftaran spa8i online 2016, www.spa.gov.my borang permohonan spa8i, permohonan spa 2016, daftar masuk spa8, borang permohonan spa8 jururawat u29, spa8 jawatan kosong kastam, spa8 jpj, kemaskini spa8, semakan spa8, spa8 semakan status pendaftaran
 Isi borang permohonan SPA8i anda menerusi online/ internet

Ada banyak pilihan jawatan SPA8i antaranya SPA8 jururawat U29, SPA8 jawatan kosong kastam, SPA8 jpj, dan banyak lagi. Anda boleh kemaskini SPA8 pada bila-bila masa. Membuat semakan SPA8, dipilih temuduga atau tidak .SPA8i semakan status pendaftaran dan permohonan anda.

Cara Buat Permohonan SPA8i Online
1. Untuk isi borang jawatan SPA8, klik: Pemohon Pekerjaan SPA8i
2. Daftar dan log in untuk mengisi borang maklumat pendaftaran pekerjaan dalam Perkhidmatan Awam (SPA8i) dengan mengisi borang SPA8i, klik: Borang Permohonan SPA8i
3. Maklumat yang perlu anda lengkapkan dalam borang permohonan SPA8i antaranya kata laluan/ soalan keselamatan, maklumat pemohon, maklumat akademik, maklumat ko-kurikulum, maklumat tambahan, jawatan dipohon, pengakuan pemohon dan semakan permohonan.
4. Selesai sahaja isi borang kerja SPA8i, anda boleh submit! Tahniah! Permohonan anda telah dihantar dan sedang diproses. Moga-moga anda bakal menerima panggilan temuduga dari pihak SPA.

Syarat Permohonan SPA8i 2016
Untuk makluman semua, pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPA) telah memutuskan bahawa:-
(a) Tempoh sah laku pendaftaran SPA8 dipendekkan daripada 5 tahun kepada 1 tahun
(b) Permohonan jawatan SPA8 boleh dipohon sebanyak 15 jawatan
(c) Permohonan jawatan adalah terhad kepada dasar One Step Lower iaitu:
Calon yang memiliki Ijazah hanya boleh memohon jawatan di peringkat Ijazah sahaja.
Calon yang memiliki Ijazah dan Diploma/STPM/STAM hanya boleh memohon jawatan di peringkat Ijazah dan Diploma/STPM/STAM.
Calon yang memiliki Diploma/STPM/STAM hanya boleh memohon jawatan di peringkat Diploma/STPM/STAM, SPM dan Latihan Separa Perubatan.

borang permohonan dan pendaftaran spa8i online 2016, www.spa.gov.my borang permohonan spa8i, permohonan spa 2016, daftar masuk spa8, borang permohonan spa8 jururawat u29, spa8 jawatan kosong kastam, spa8 jpj, kemaskini spa8, semakan spa8, spa8 semakan status pendaftaran
Daftar masuk SPA8i dan buat pendaftaran pekerjaan dalam Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia dengan menggunakan borang permohonan SPA8i online 

Sebab Permohonan SPA8 Ditolak!
Pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPA) akan membatalkan semua jawatan pemohon yang tidak memenuhi kriteria seperti di perenggan (a) hingga (c). Jadi nak mohon jawatan SPA ni kena baca betul-betul syarat dia. Bila tidak memenuhi syarat yang ditetapkan SPA, automatik permohonan SPA8 kita tidak diterima.

Moga perkongsian Cara Isi Borang Permohonan SPA8i Online 2016 membantu mereka yang membuat permohonan SPA. Moga permohonan SPA8 anda diluluskan. Ditawarkan untuk temuduga SPA, berjaya melepasi ujian temuduga Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. Selamat maju jaya. 

12 comments:

  1. thanks for this info..sya bru 1st time mohon..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga bermanfaat buat najwa cara isi borang permohonan spa8i online ni

      Delete
  2. Asslamualaikum saya nak tnya sebab saya ini dah 17 kali dapt tawaran temu duga dari SPA tak pernah lepas. Semuanya duka cita. Saya oku berkursi roda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam. alhamdulillah terpilih untuk temuduga spa adalah peluang keemasan dan pengalaman terbaik untuk kita. tak ramai yg melepasi tahap untuk ditemuduga. moga pengalaman lalu memantapkan skil temuduga di masa akan datang. moga terpilih suatu hari nanti.

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih untuk jawatan ini, manakala bacaan i mendapat tahu beberapa maklumat baru yang akan berguna untuk peperiksaan saya persaingan dan temu bual dan juga terima kasih untuk pautan ini juga.http://beritasemasa.kinja.com/spa8i-permohonan-online-di-malaysia-1783186585

    ReplyDelete
  5. saya dah isi spa tu tapi jawatan yg nk dipohon x der dalm list tu macam mane?Apa silapnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pemohon perlu mohon jawatan yg telah disenaraikan dalam jawatan spa. kalau sijil spm, senarai jawatan spa nya itu ini, begitu juga dengan kelayakan diploma dan ijazah, ada kategori khas jawatan tersebut. hanya pilih jawatan yg ada bersesuaian dengan sijil kita

      Delete
    2. kalau jawatan yg kita nak pohon tu tak ada dalam senarai, pilih jawatan lain..

      Delete
  6. assalamualaikum..sye nk tnye sikit,,saya nk mohonkn adik utk blaja nurse melalui spa..cm mne caranye??tq

    ReplyDelete
  7. salam...aritu sya dh prnah daftar kn kt borang spa online...jadi mcam mana sya nk semak status permohonan...

    ReplyDelete
  8. salam, saya dah mohon spa under diploma tapi nak tukar mohon untuk spm pula,tak boleh . kenapa ye ?

    ReplyDelete