Tersedar Ketika Dibedah! Pengalaman Mengerikan!!

Tersedar Diri Ketika Dibedah! Pengalaman Pembedahan Mengerikan!! | Mungkin inilah yang dikatakan dibedah hidup-hidup. Terjaga ketika sedang dibedah, bayangkan andalah yang berada di atas katil bedah dikelilingi doktor dan lampu terang menyala. Seram! Ada juga pesakit merasai kesakitan ditoreh pisau bedah ketika ubat bius belum berkesan sepenuhnya.

Terangnya. Kat mana aku ni? Mata aku tak dapat melihat dengan jelas. Yang aku tahu tubuh aku ditolak-tolak. Aku dapat rasakannya. Cumanya aku tak dapat bangun. Semua saraf aku sudah dilumpuhkan. Ya, aku baru tahu. Aku sekarang di bilik pembedahan. Aku sedang dibedah!

“Scalpel.”  “Suction.” Sruppp...

tersedar diri ketika dibedah, pengalaman pembedahan mengerikan, dibedah hidup-hidup, terjaga ketika sedang dibedah, kesakitan ditoreh pisau bedah, gambar pisau bedah doktor scalpel
Dibedah dengan scalpel

Aku boleh dengar, aku boleh rasakan tubuh aku dibedah. Mereka menyentuh organ-organ aku. Kau tahu istilah kesedaran anestesi? Bila mana kau tersedar sewaktu pembedahan dijalankan ke atas diri kau, tapi kau tak mampu nak buat apa-apa pun. Kau patung. Kau keras atas katil ni.

“Tolong potong yang ini.”

“What the…? Woi, aku terjaga sekarang! Woi, tolong berenti! Tolonglah!” jerit aku meminta diorang berhenti tapi itu cuma suara hati aku, mana diorang dengar. Aku terdengar bunyi drill. Aku cuak. Bunyi itu kuat hingga aku dengar seperti tulang rusuk aku dipotong.

Zeeettt…

Getaran tu aku rasa tanpa kesakitan. Darah tiba-tiba merecik banyak, aku bertambah cemas. Ketakutan yang amat sangat. Please, tolong berhenti. Aku hendak sahaja menangis. Tetapi menangis pun aku tak mampu nak buat sekarang.

“Bleeding. Suction, please."

tersedar diri ketika dibedah, pengalaman pembedahan mengerikan, dibedah hidup-hidup, terjaga ketika sedang dibedah, kesakitan ditoreh pisau bedah, gambar pisau bedah doktor scalpel
Operasi pembedahan di bilik bedah


Menjadi patung tak mampu berbuat apa-apa seperti ini adalah menyeksakan. Kau berteriak macam mana pun kau tetap diperlaku begini. Dirobek, disiat hidup-hidup seperti ini buatkan kau rasa nak mental.

Ia berlangsung selama lima jam! Ini adalah lima jam paling neraka pernah aku lalui sepanjang hidup aku. Dapatkan buku Setapak Dalam Gelap untuk bahan bacaan lebih lanjut.

Anda pernah merasai pengalaman dibedah? Pembedahan untuk apa? Untuk bersalin secara caesarean/ c-section/ czer? Pembedahan kaki? Pembedahan lutut? Adakah anda merasai pengalaman seperti di atas? Tersedar ketika dibedah sememangnya menakutkan. Terima kasih kepada golongan doktor yang sentiasa berusaha menyelamatkan nyawa.

No comments:

Post a Comment