Kad Debit Maybank: Pin And Pay – Kaedah Pembayaran Lebih Selamat!

Kad Debit Maybank: Pin And Pay – Kaedah Pembayaran Lebih Selamat! | Ermm… kad pin Maybank? Mulai Mac 2016, semua Kad Maybank akan digantikan dengan Kad PIN secara berperingkat. Jadi, jom la kita ke cawangan Maybank dan tukar kad debit Maybank kepada yang baru. Adakah penukaran kad pin Maybank dikenakan bayaran? Macam mana kalau kita tak nak tukar, guna kad debit Maybank yang lama, adakah transaksi berjaya dilakukan? Nak tahu apa jawapannya? Baca penerangan tentang kad pin Maybank di bawah.

Lihat: Ramai berpusu-pusu ke kaunter MAYBANK untuk dapatkan benda ini. Jangan terlambat..nanti kena denda, kena caj!

Tukar kad debit bank ke kad pin maybank, kelebihan guna pin and pay maybank, kaedah pembayaran maybank lebih selamat, berapa bayaran caj tukar kad pin baru maybank
Kad pin Maybank: Pin And Pay

Apa itu PIN?
PIN (Nombor Pengenalan Peribadi) ialah kod rahsia 6-digit yang diberikan kepada pemegang kad atau dipilih oleh pemegang kad untuk membuktikan bahawa mereka adalah pemilik sah kad pembayaran tersebut.

Mengapakah bank menukar dari tandatangan kepada PIN?
Ini adalah langkah keselamatan untuk seluruh industri yang akan berkuat kuasa mulai Januari 2017. PIN adalah lebih selamat kerana ia boleh mengelakkan penipuan atas kehilangan atau kecurian kad. Penggunaan PIN dapat memastikan lapisan keselamatan tambahan untuk pengesahan serta perlindungan ke atas pelanggan terjamin.

Selain daripada menukar kad, bolehkah saya memilih untuk menggunakan kad yang sedia ada dengan PIN?
Kad yang sedia ada tidak memenuhi keperluan teknikal untuk menyokong PIN. Oleh itu, pihak Maybank mengeluarkan Kad baharu untuk anda.

Dengan kad baharu, adakah perubahan ke atas nombor kad sedia ada saya?
Untuk Kad Kredit, nombor kad anda tidak akan berubah. Untuk Kad Debit Maybank, anda akan menerima nombor kad yang baharu.

Bagaimana dan bilakah saya boleh menukar kad Maybank saya?
Untuk Kad Kredit, anda akan menerima kad baharu seperti urusan penghantaran semasa anda. Untuk Kad Debit Maybank, anda perlu menggantikan kad dengan segera dan kita
mempunyai pilihan-pilihan berikut :
1. Kami akan menghantar Kad ke alamat pilihan anda (sila mohon melalui Maybank2u mulai bulan Jun 2016) ATAU;
2. Di mana-mana cawangan Maybank (sila bawa bersama Kad Debit sedia ada dan Kad Pengenalan anda).

Tukar kad debit bank ke kad pin maybank, kelebihan guna pin and pay maybank, kaedah pembayaran maybank lebih selamat, berapa bayaran caj tukar kad pin baru maybank
Kad Debit Maybank: Pin And Pay – Kaedah Pembayaran Lebih Selamat!

Adakah bayaran / caj dikenakan atas pertukaran kad debit Maybank yang baru?
Tidak, kad akan dikeluarkan secara percuma.

Adakah Ahli Kad tambahan saya juga memerlukan PIN untuk transaksi mereka?
Ya, Ahli Kad tambahan anda juga perlu menggunakan PIN untuk transaksi mereka.

Adakah saya perlu menggunakan PIN untuk semua transaksi saya?
Ya, anda mesti menggunakan PIN pada terminal pembayaran berkuat kuasa bulan Januari 2017.

Adakah saya perlu menggunakan PIN untuk pembayaran melalui telefon atau atas talian?
Tidak, anda tidak akan diminta untuk memasukkan PIN untuk pembayaran atas talian atau telefon dan anda tidak perlu mendedahkannya apabila menggunakan saluran-saluran pembayaran ini.

Bagaimana pula pembayaran tanpa sentuh dengan Visa payWave dan MasterCard® contactless?
Untuk pembayaran tanpa sentuh, anda akan diminta untuk memasukkan PIN untuk transaksi melebihi RM250.00. Untuk transaksi di bawah RM250.00, PIN atau tandatangan tidak diperlukan.

Bolehkah saya membuat pembelian tanpa disedari jika saya berjalan lalu pembaca tanpa sentuh?
Untuk kad tanpa sentuh berfungsi, ia mestilah berhampiran dengan pembaca kad tanpa sentuh (dalam jarak 4 cm antara kad dan pembaca). Di samping itu, juruwang akan diperlukan untuk membolehkan pembaca kad memulakan transaksi di terminal untuk penerimaan bayaran. Jika pembaca kad tidak memproses transaksi, ia tidak akan membaca apa-apa kad tanpa sentuh yang dibentangkan dengan tidak sengaja.

Apakah yang akan berlaku jika saya tidak sengaja mengimbas kad saya dua kali pada pembaca tanpa sentuh?
Terminal tanpa sentuh hanya boleh memproses satu transaksi padasatu masa. Walaupun kad tanpa sentuh dengan tidak sengaja diimbas lebih daripada sekali, anda hanya akan dicaj sekali sahaja untuk urus niaga tersebut.

Apakah yang akan berlaku jika saya mempunyai lebih dari satu kad tanpa sentuh dalam dompet dan saya imbaskan dompet saya pada pembaca tanpa sentuh?
Kemungkinan pembaca tanpa sentuh boleh mengesan lebih dari satu kad. Walau bagaimanapun, urus niaga itu tidak akan lengkap. Anda akan perlu melakukan transaksi lagi. Sila pastikan anda mengeluarkan kad dari dompet anda dan sentuh pada pembaca.

Apakah yang akan berlaku jika penipu membaca kad saya dengan meletakkan pembaca tanpa sentuh berhampiran dengan dompet saya?
Sekiranya berlaku dimana butir-butir keselamatan kad tanpa sentuh dibaca oleh penipu melalui pembaca tanpa sentuh yang berhampiran dengan poket atau dompet anda, terdapat ciri-ciri perlindungan yang akan mengelakkan penggunaan butiran keselamatan kad tanpa kebenaran dari kad yang dipintas.

Setiap transaksi tanpa sentuh terdapat satu kod unik yang berubah dengan setiap pembelian, di mana ia hanya boleh digunakan sekali sahaja dan dijana oleh cip dalam kad tanpa sentuh yang asal serta untuk menghalang kad palsu dihasilkan dari butiran keselamatan kad yang dipintas.

Sekiranya berlaku penipuan, anda tidak akan bertanggungjawab ke atas penggunaan ciri-ciri tanpa sentuh pada kad cip anda untuk caj penipuan atau pembelian yang tidak dibenarkan. Anda mesti memaklumkan pihak Maybank dengan segera atau secepat yang mungkin bagi
mengelakkan penggunaan kad yang tidak dibenarkan atau aktiviti yang mencurigakan.

Tukar kad debit bank ke kad pin maybank, kelebihan guna pin and pay maybank, kaedah pembayaran maybank lebih selamat, berapa bayaran caj tukar kad pin baru maybank
Tukar kad pin Maybank

Bolehkah penipu yang mencuri kad Maybank saya dan menggunakannya sehingga akaun bank saya dikosongkan?
Terdapat ciri-ciri perlindungan yang dapat mengurangkan penggunaan kad tanpa sentuh yang hilang atau dicuri oleh penipu. Had transaksi tanpa sentuh minimum yang serendah RM250, memudahkan transaksi yang melebihi had minimum tidak dibenarkan tanpa
pengesahan dari pemegang Kad PIN atau tandatangan yang sah.

Perlukah saya menggunakan PIN untuk transaksi Maybank di luar negara?
Tidak semua terminal di luar negara menyokong PIN. Sekiranya terminal di luar negara tidak menyokong PIN, tandatangan anda masih diperlukan untuk meluluskan transaksi.

Bagaimana saya tahu bila PIN Maybank diperlukan?
Terminal pembayaran kad akan menentukan sama ada PIN diperlukan dan sekiranya perlu, ia akan meminta anda untuk memasukkan PIN anda.

Apakah yang perlu saya lakukan sekiranya saya terlupa PIN Maybank saya?
Sila hubungi Maybank di nombor Khidmat Pelanggan yang tertera di belakang kad anda untuk bantuan.

Bolehkah saya menukar PIN Maybank saya?
Ya, anda boleh menukar PIN anda melalui Maybank2u atau dimana-mana ATM yang berhampiran anda (untuk Kad Debit sahaja). Jika anda memerlukan bantuan lanjut, sila hubungi nombor Khidmat Pelanggan yang tertera di belakang kad anda.

Bolehkah saya terus menggunakan kad tandatangan selepas menerima kad PIN Maybank saya?
Kad tandatangan anda akan luput selepas anda mengaktifan kad PIN baharu anda.

Adakah PIN yang saya gunakan untuk membuat pembelian sama dengan PIN yang digunakan untuk pengeluaran wang di ATM?
Untuk Kad Kredit, ya, PIN yang sama akan digunakan dengan syarat anda mengaktifan kemudahan pengeluaran tunai. Untuk Kad Debit Maybank, ya, anda akan mempunyai PIN yang sama untuk pengeluaran tunai serta pembelian.

Apakah akan berlaku jika saya memasukkan PIN Maybank yang salah?
Bagi tujuan keselamatan, PIN anda akan disekat selepas tiga percubaan yang salah. Kemudian, anda boleh hubungi kami untuk mendapatkan PIN baharu.

Bagaimanakah saya menggantikan kad Maybank jika saya menetap di luar negara?
Untuk Kad Kredit, kami akan menghantar kad PIN baharu ke alamat berdaftar luar negara anda. Untuk Kad Debit Maybank, sila gunakan Maybank2u untuk memohon pertukaran
kad. Kad PIN baharu akan dihantar ke alamat berdaftar anda.

Saya kini mempunyai Kad Gambar Maybank. Adakah saya akan mendapat Kad Gambar yang sama sebagai penggantian?
Tidak. Anda akan diberikan Kad Debit generik dan jika anda mahu Kad Gambar, anda perlu membuat permohonan semula dengan bayaran sebanyak RM26.50.

Bagaimana boleh saya memastikan PIN Maybank saya selamat?
Ia adalah penting bagi anda untuk merahsiakan PIN anda supaya kad anda dilindungi daripada penipuan akibat kehilangan dan kecurian kad. Pastikan PIN anda tidak mudah diteka dengan mengelakkan penggunaan nombor yang boleh dikaitkan dengan anda seperti tarikh peribadi yang penting (contohnya, tarikh hari lahir atau hari ulang tahun
anda), nombor telefon atau nombor lesen pemandu.

Antara langkah-langkah lain bagi memastikan keselamatan PIN Maybank anda termasuk:
• Tidak menyimpan rekod bertulis tentang PIN anda;
• Tidak membenarkan orang lain melihat PIN anda semasa anda memasukkannya atau semasa ia dipaparkan;
• Tidak menyimpan PIN anda dalam bentuk yang mudah dikenal pasti sebagai PIN;
• Tidak mendedahkan PIN anda kepada sesiapa pun (termasuk pihak berkuasa, ahli keluarga atau pasangan);
• Tidak mendedahkan PIN anda akibat kecuaian atau kelalaian;
• Memaklumkan pengeluar kad dengan segera jika anda menyedari bahawa PIN anda telah diketahui oleh orang lain; dan
• Pastikan ahli kad tambahan yang boleh mengakses kad PIN anda untuk memastikan PIN selamat seperti yang dinyatakan di atas

Begitulah persoalan dan jawapan tentang kad pin Maybank. Rata-rata ramai yang guna kad debit Maybank. Kan kan… Kad debit Maybank: pin and pay – kaedah pembayaran lebih selamat! Ye, dengan adanya pin ni, pembayaran kita jadi lebih selamat. Jom tukar kad Maybank!

1 comment:

  1. saya ada debit card saya nak buat visa card macam mana

    ReplyDelete