Beza Demam Campak Dan Chicken Pox

Apa Beza Demam Campak Dan Chicken Pox (Cacar Air) | Aku sering tertanya-tanya, adakah penyakit demam campak sama dengan chicken pox? Rupanya chicken pox dan demam campak (Rubeola) merupakan penyakit berbeza. Ketahui apa beza cacar air dan demam campak. Juga perbandingan perbezaan antara demam campak dan cacar air.

beza demam campak dan chicken pox, chicken pox dan demam campak, beza cacar air dan demam campak, perbezaan antara demam campak dan cacar air, gambar demam campak (rubeola) dan cacar air (chicken pox)
Gambar demam campak (rubeola)

Apa itu demam campak?
Demam campak sering menyerang bayi dan kanak-kanak, umpamanya demam campak bayi 9 bulan. Malahan orang besar pun boleh menghidap demam campak dewasa. Punca demam campak disebabkan oleh jangkitan akut pada kanak-kanak yang datangnya dari virus measles. Tanda-tanda demam campak besar, pesakit mengalami gejala jangkitan saluran pernafasan dan disertai ruam pada kulit, kelihatan seperti kayap. Penyakit demam campak mudah merebak! Cara demam campaktersebar hanya melalui titisan cecair dari mulut dan hidung semasa bercakap, batuk atau bersin.

beza demam campak dan chicken pox, chicken pox dan demam campak, beza cacar air dan demam campak, perbezaan antara demam campak dan cacar air, gambar demam campak (rubeola) dan cacar air (chicken pox)
Gambar cacar air (chicken pox)

Apa itu penyakit chicken pox?
Penyakit  chicken pox dikenali sebagai cacar air. Punca chicken pox dibawa oleh virus varicella. Cara chicken pox merebak sama seperti demam campak. Melalui batuk atau bersin. Chicken pox penyakit yang senang berjangkit dan boleh merebak dari seorang ke seorang. Tanda-tanda dan simptom diserang chicken pox, pesakit akan mengalami demam dan timbul ruam lepuh (blisters).

Kesan akibat chicken pox meninggalkan parut pada badan pesakit. Chicken pox biasaannya hanya akan dialami sekali sahaja seumur hidup bagi setiap orang. Tapi ada kemungkinan juga seseorang terkena lebih dari sekali. Sama ada chicken pox akan menyerang balik ataupun tak, bergantung pada sistem imun badan kita. Cara mencegah demam campak (Rubeola) adalah melalui suntikan vaksin MMR (Measles, Mumps and Rubella). Kredit

So dah tahu apa beza demam campak dan chicken pox. Mengetahui perbezaan penyakit cacar air dan Rubeola. Dah ada ilmu haa senang nak buat pencegahan awal. 

4 comments:

  1. wah info yg bagus....kdang2 x tau nak beza demam campak n chicken pox..huhu

    klau sudi bleh lar melawat n follow blog sy...hihi
    http://perniagaan-yuk.blogspot.my/

    ReplyDelete
  2. Terima kasih banyak atas info demam campak dengan cacar air ni. Baru saya faham.

    ReplyDelete
  3. Siksanya....sedang dilanda cacar air.

    ReplyDelete
  4. Selalu terkeliru campak dgn cacar air...sekarang dah tau....

    ReplyDelete