Apa
Itu Tabika KEMAS | Pengenalan Tabika KEMAS | Bila umur anak mencapai 4 tahun mesti
kita dah start sibuk nak daftar anak di
tabika. Apa itu tadika? Apa maksud
tadika kemas? Buat ibu baru macam aku mesti nak tahu benda ni. Tabika KEMAS adalah program pendidikan awal kanak-kanak
yang dianjurkan oleh KEMAS dikenali sebagai Taman Bimbingan Kanak-kanak (Tabika). Pendaftaran tabika Kemas dibuka untuk kanak-kanak yang berumur 4
hingga 6 tahun.
Pendaftaran
tadika Kemas 2016 telahpun dibuka, meh cepat isi borang pendaftaran tabika Kemas takut
nanti dah penuh. Ada tabika perpaduan,
tabika Kemas Johor, tabika Kemas Selangor, pilih tabika Kemas yang
berdekatan dengan rumah anda. Oh ya, ada tawaran jawatan kosong guru tabika Kemas. Berminat nak jadi cikgu tadika? Terkini!!! JAWATAN
KOSONG GURU TADIKA KEMAS 2017 ***
Logo Tabika KEMAS |
Konsep
Tabika KEMAS ialah ‘Belajar Melalui Bermain' yang
diselaraskan dengan sifat semulajadi kanak-kanak iaitu bermain, ingin tahu dan
mencuba. Kemudiannya murid tabika Kemas
akan mempelajari kemahiran 4M (Membaca, Menulis, Mengira dan Menaakul). Anak
buah aku dah pandai membaca start
dari tabika lagi. Bagus betul guru tadika diorang.
Malahan murid tabika Kemas akan diajar dan diterapkan akan amalan nilai-nilai murni di sekolah. Budak yang nakal akan perlahan-lahan berubah menjadi budak yang baik. Bagus3x.. Anak buah aku agak nakal orangnya, bila masuk tabika Kemas, nakalnya agak berkurangan sedikit.
Objektif
Tabika KEMAS
Menggalakkan perkembangan Sosial, Emosi,
Fizikal, Intelek dan Rohani (SEFIR) kanak-kanak melalui pelbagai pendedahan dan
interaksi ;
Menyedia dan mengembangkan kemahiran asas 4M
(Membaca, Menulis, Mengira dan Menaakul) sebagai persediaan ke alam
persekolahan ;
Meluaskan pengalaman, peluang belajar dan
mengembangkan potensi individu kanak-kanak melalui pengajaran dan pembelajaran
yang terancang, sesuai dengan peringkat umur, kemampuan, kebolehan dan minat
kanak-kanak ;
Membentuk sifat peribadi, perwatakan dan
konsep diri yang positif untuk menjadi warganegara yang patriotik ;
Memupuk dan mengamalkan nilai-nilai murni
dalam kehidupan seharian, kreatif dan mengembangkan sifat ingin tahu ; dan
Menggalakkan kecerdasan dan kemahiran fizikal
serta amalan kesihatan, kebersihan dan keselamatan yang baik melalui makanan
tambahan yang seimbang, aktiviti fizikal dan rutin harian.
Baju uniform Tabika KEMAS / baju seragam murid tadika |
Pengurusan Tabika KEMAS
Pengurusan, pengelolaan dan pemantauan Tabika
ialah tanggungjawab dan kerjasama erat antara KEMAS dan masyarakat.
Pemaju Masyarakat / Guru Tabika
Bertanggungjawab dalam pengajaran dan pembelajaran, pengurusan aktiviti kokurikulum dan aktiviti penglibatan ibu bapa.
Bertanggungjawab dalam pengajaran dan pembelajaran, pengurusan aktiviti kokurikulum dan aktiviti penglibatan ibu bapa.
Pembantu Guru Tabika
Bertanggungjawab menyediakan makanan tambahan, menjaga kebersihan dan keceriaan kelas dan membantu guru dalam pengajaran dan pembelajaran.
Bertanggungjawab menyediakan makanan tambahan, menjaga kebersihan dan keceriaan kelas dan membantu guru dalam pengajaran dan pembelajaran.
Jawatankuasa Tabika
Bertanggungjawab dalam pengurusan dan pentadbiran Tabika, aktiviti kokurikulum dan aktiviti penglibatan masyarakat.
Bertanggungjawab dalam pengurusan dan pentadbiran Tabika, aktiviti kokurikulum dan aktiviti penglibatan masyarakat.
Penyelia Prasekolah
Membuat pemantauan pelaksanaan Tabika di peringkat parlimen.
Membuat pemantauan pelaksanaan Tabika di peringkat parlimen.
Aktiviti
Aktiviti Kokurikulum Tabika KEMAS
Inilah
modus pengajaran dan pembelajaran di Tabika KEMAS
Masa – 2 jam seminggu (1 jam setiap sesi
selepas waktu kelas)
Aktiviti :
Kelas Fardhu Ain/Iqra'
Kelas Bahasa Inggeris
Kompang/Percussion
Seni mempertahankan diri
Seni Tari/senamrobik
Kokurikulum Tahunan :
Hari Potensi/Hari Kecemerlangan
Hari Sukan/Sukaneka/gotong royong
Lawatan Pendidikan/3K
Aktiviti dan Penglibatan ibu bapa
dengan Tabika KEMAS
Ibu bapa digalakkan melibatkan diri secara
aktif melalui kerjasama yang erat sebagai rakan kongsi dengan Tabika bagi
tujuan meningkatkan kualiti dan kecemerlangan pendidikan anak-anak. Ibu bapa
digalakkan terlibat dalam aktiviti-aktiviti seperti berikut:
Pendidikan
Membantu memperkukuhkan pendidikan anak-anak di rumah supaya terdapat kesinambungan pendidikan antara Tabika dan rumah, termasuk membantu membina bahan bantu mengajar untuk guru.
Membantu memperkukuhkan pendidikan anak-anak di rumah supaya terdapat kesinambungan pendidikan antara Tabika dan rumah, termasuk membantu membina bahan bantu mengajar untuk guru.
Pendidikan Keibubapaan
Bengkel dan kursus untuk ibu bapa yang dianjurkan oleh Tabika untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ibu bapa berkaitan pendidikan awal kanak-kanak.
Bengkel dan kursus untuk ibu bapa yang dianjurkan oleh Tabika untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ibu bapa berkaitan pendidikan awal kanak-kanak.
Aktiviti Kokurikulum
Membantu guru dalam aktiviti kokurikulum, pelaksanaan Hari Potensi, sukaneka, penyampaian sijil dan lain-lain aktiviti yang bersesuaian dengan masyarakat setempat.
Membantu guru dalam aktiviti kokurikulum, pelaksanaan Hari Potensi, sukaneka, penyampaian sijil dan lain-lain aktiviti yang bersesuaian dengan masyarakat setempat.
Aktiviti Keindahan, Keselamatan dan Kebersihan
Tabika
Bersama dengan Ahli Jawatankuasa Tabika meningkatkan keindahan, keselamatan dan kebersihan dan keceriaan Tabika melalui aktiviti gotong-royong, sumbangan kewangan dan bahan untuk mengindahkan lanskap, menganjurkan kempen-kempen bulanan seperti Kempen Kebersihan, Menabung dan lain-lain.
Bersama dengan Ahli Jawatankuasa Tabika meningkatkan keindahan, keselamatan dan kebersihan dan keceriaan Tabika melalui aktiviti gotong-royong, sumbangan kewangan dan bahan untuk mengindahkan lanskap, menganjurkan kempen-kempen bulanan seperti Kempen Kebersihan, Menabung dan lain-lain.
Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran
Tabika KEMAS
Pemaju Masyarakat/guru Tabika KEMAS
menggunakan pelbagai pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dengan
tahap perkembangan diri, keperluan, kebolehan, bakat dan minat serta latar
belakang kanak-kanak.
Tujuannya ialah untuk menjadikan pengajaran
dan pembelajaran lebih bermakna, berkesan dan mengembirakan. Pendekatan
pengajaran dan pembelajaran adalah berasaskan konsep dan prinsip pendidikan
prasekolah iaitu:
Sesi pembelajaran murid Tabika KEMAS |
Belajar Melalui Bermain
Proses pengajaran dan pembelajaran yang mengembirakan, meningkatkan keupayaan kognitif, keinginan untuk meneroka bagi memenuhi perasaan ingin tahu, kemahiran motor kasar dan halus, kemahiran berfikir secara inovatif, kritis dan kreatif serta membantu mengatasi perasaan bimbang dan tertekan.
Pengalaman pembelajaran akan memberi kesan yang bermakna dan penguasaan kemahiran akan terbina dan membantu perkembangan ke tahap yang maksima.
Bertema
Pengajaran dan pembelajaran melalui satu tema atau topik yang dipilih bersesuaian dengan masa, tempat, minat dan latar belakang kanak-kanak dijadikan sebagai alat untuk menguasai sesuatu kemahiran seperti bertutur, membaca, menulis, asas matematik dan berfikir di samping memberi peluang kanak-kanak meluaskan pengetahuan melalui tema yang dipilih.
Pengajaran dan pembelajaran melalui satu tema atau topik yang dipilih bersesuaian dengan masa, tempat, minat dan latar belakang kanak-kanak dijadikan sebagai alat untuk menguasai sesuatu kemahiran seperti bertutur, membaca, menulis, asas matematik dan berfikir di samping memberi peluang kanak-kanak meluaskan pengetahuan melalui tema yang dipilih.
Bersepadu
Proses pengajaran dan pembelajaran ini membantu kanak-kanak memahami hakikat kehidupan sebenar yang saling berkaitan antara satu sama lain dan bukannya sesuatu yang terpisah-pisah. Ini akan menyediakan kanak-kanak mendalamai atau meneroka sesuatu topik, banyak pilihan dan motivasi, menimbulkan kepuasan belajar, pembelajaran lebih aktif, menggembirakan, bermakna, meningkatkan daya imaginasi, kreatif, kemahiran berbahasa dan nilai murni.
Proses pengajaran dan pembelajaran ini membantu kanak-kanak memahami hakikat kehidupan sebenar yang saling berkaitan antara satu sama lain dan bukannya sesuatu yang terpisah-pisah. Ini akan menyediakan kanak-kanak mendalamai atau meneroka sesuatu topik, banyak pilihan dan motivasi, menimbulkan kepuasan belajar, pembelajaran lebih aktif, menggembirakan, bermakna, meningkatkan daya imaginasi, kreatif, kemahiran berbahasa dan nilai murni.
Teknologi Maklumat dan Komunikasi
Membantu proses pengajaran dan pembelajaran, memperolehi maklumat, berinteraksi dengan bahan untuk belajar sendiri dan dengan rakan serta memperkaya pengalaman pembelajaran.
Pengelolaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran ini dikelolakan secara kelas, kumpulan dan individu yang dijalankan secara terancang.
Membantu proses pengajaran dan pembelajaran, memperolehi maklumat, berinteraksi dengan bahan untuk belajar sendiri dan dengan rakan serta memperkaya pengalaman pembelajaran.
Pengelolaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran ini dikelolakan secara kelas, kumpulan dan individu yang dijalankan secara terancang.
Penilaian dan Rekod Perkembangan
Kanak-kanak
Pemaju Masyarakat/guru Tabika akan membuat
penilaian melalui proses pengumpulan maklumat perkembangan dan kemajuan
kanak-kanak secara berterusan. Penilaian adalah sebahagian daripada proses
pengajaran dan pembelajaran yang bertujuan mengenal pasti pelbagai kecerdasan
dan potensi untuk dipertingkatkan serta pengukuhan.
Hasil penilaian membolehkan guru mengambil
tindakan susulan yang berkesan bagi mengembangkan potensi kanak-kanak. Rekod
kesihatan dinilai dengan kerjasama Jabatan Kesihatan di peringkat daerah yang
membuat pemeriksaan fizikal dan gigi secara berkala di Tabika. Sumber: Tabika
Pengajaran
& Pembelajaran Tabika Kemas
Kurikulum
Tabika KEMAS mengguna pakai Kurikulum Standard
Prasekolah Kebangsaan (KSPK) yang telah diwajibkan pengunaanya pada 1 Januari
2010 mengikut Akta Pendidikan 1996 (Pindaan 2002) yang digubal oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia.
Kanak-kanak yang belajar di Tabika KEMAS akan
belajar mengikut 6 Tunjang Pembelajaran yang dilaksanakan secara bersepadu
iaitu :-
Komunikasi
Kerohanian, Sikap dan Nilai
Kemanusiaan
Keterampilan diri
Perkembangan Fizikal dan Estetika
Sains dan Teknologi
Tempoh
Masa
Tempoh pengajaran dan pembelajaran di Tabika
KEMAS adalah 4 jam mulai jam 7.30 pagi hingga 11.30 pagi atau 8.00 pagi hingga
12.00 tengahari. Kalau kat kampung aku tu, kelas tabika start jam 8.00 pagi.
Anak anda dah capai usia 4 tahun? Haa dah
boleh daftar anak ke tabika Kemas
dah. Anak buah aku masuk tabika Kemas dah boleh membaca walaupun ada
tersekat-sekat sedikit. Itulah kelebihan hantar anak ke tabika Kemas.
Menjadikan anak bijak pandai. Insha Allah..
No comments:
Post a Comment