Kaki Bengkak Ketika Hamil (Edema)

Kaki Bengkak Ketika Hamil (Edema)

Memasuki usia kandungan ke 28 minggu, kaki aku dah start bengkak. Bengkak sebelah pergelangan kaki kanan. Kaki kiri ok. Ini kali ke 2 kaki aku membengkak. Bengkak dia tak sakit. Cuma kelihatan kembang je la kat buku lali kaki tu.

Bengkak kali pertama, masa aku hamil 22 minggu. Pertama kali katakan, aku panik bila tengok kaki aku kembang. Aku tanya kat hb kenapa kaki aku bengkak. Hb pun cakap, simptom wanita mengandung memang macam tu. Fuh, baru lega hati aku. Since aku pregnant ni kan, tahap kerisauan aku menjadi-jadi. Bimbang itu ini. Kurang berpengetahuan dalam alam kehamilan.

Kaki Dan Jari Bengkak Ketika Hamil

Dari pembacaan aku kat internet, hamil trimester ketiga ibu mengandung berpotensi mengalami edema (buku lali dan jari tangan membengkak). Macam kawan aku, minggu akhir hamil baru kaki dia membengkak. Aku pulak baru masuk 28 minggu. Tapi bengkak tu sikit je la. Terlebih bengkak dengan tiba-tiba pun bahaya gak, sebab menandakan gejala pre eklampsia.

Apa Itu Edema?
Info yang aku baca pasal buku lali dan jari tangan membengkak menerusi Buku Pink Ibu Mengandung. Sesetengah bengkakan (edema) merupakan perkara biasa kerana badan menyimpan lebih banyak air.

Kaki bengkak ketika hamil (edema), Masalah edema, buku lali kaki bengkak ketika hamil, jari tangan ibu mengandung bengkak, bengkak berlebihan gejala pre eklampsia, tanda-tanda edema, cara atasi edema, bagaimana selesaikan bengkak pada kaki, gambar kaki bengkak, gambar edema
Gambar kaki bengkak ibu mengandung atau hamil. Juga dikenali sebagai edema. 
Kredit foto edema

Tanda-Tanda Edema:
Sedikit bengkakan pada buku lali dan ianya tidak menyakitkan. Ibu mengandung akan menyedari jari tangan tidak muat lagi menggunakan cincin.

Cara Atasi Edema (Bengkak Pada Kaki):

1. Berehat dengan meninggikan kaki.
2. Lakukan senaman kaki yang ringan.
3. Berjumpa dengan doktor jika bengkakan yang berlebihan mungkin merupakan gejala pre eklampsia.

Itulah serba sedikit maklumat berkaitan edema. Setiap kali kita buat pemeriksaan hamil di Klinik Kesihatan Ibu Dan Anak, doktor atau misi akan check tangan dan jari kita kalau-kalau ada berlakunya bengkakan di situ. 

1 comment:

  1. Cx masa bulan ke 5 lg da start bengkak. Sampai skrg ni haa. Tp tkla mcm gmba umi attach tu. Seram je. Heheh. Cx dkt buku lali dah susut.. skrg dkt keting. Kemain bengkak terok. Huhu

    ReplyDelete