Ibu Hamil Boleh Gugurkan Janin Jika Dijangkiti Zika

Isu Gugur Janin Zika Di Malaysia | Boleh Gugur Bayi Dijangkiti Zika Jika Mudarat - Mufti Wilayah Persekutuan | Melakukan Pengguguran Kandungan (Aborsi) Janin Zika | Apa hukum gugurkan bayi dalam kandungan, janin yang dijangkiti zika? Bolehkah pengguguran bayi dilakukan? Dalam Islam, bolehkah ibu hamil / wanita mengandung gugurkan anak dalam kandungan yang terkena jangkitan virus zika?


Terlihat pengumuman di kaca tv ketika berita TV3 berlangsung, harus gugur janin jika dijangkiti zika. Oh baru tahu, janin dijangkiti zika boleh digugurkan. Masa usia kandungan berapa janin zika boleh digugurkan? Boleh gugurkan janin sebelum usia hamil 4 bulan jika positif zika, kenyataan dari Mufti Wilayah Persekutuan.

Ibu mengandung boleh melakukan pengguguran kandungan (aborsi) jika dijangkiti zika dan seandainya ia memudaratkan kehidupan keluarga serta bayi itu sendiri. Kes menggugurkan kandungan janin zika boleh dikiaskan dengan kes talasemia.

Hukum Gugur Bayi Dijangkiti Zika Jika Mudarat - Mufti Wilayah Persekutuan
Dalam kes thalassemia, janin bawah usia 120 hari boleh digugurkan jika akan membawa kesusahan, kesedihan dan penderitaan terhadap keluarga jika kekal hidup. Manakala selepas usia kehamilan 4 bulan, janin tidak boleh digugurkan kecuali ditimpa komplikasi atau sebarang penyakit seperti talasemia dan diperakukan pakar perubatan yang diyakini. - Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan

Dalam keadaan seperti itu, persetujuan daripada kedua ibu bapa yang diberi kefahaman yang jelas bolehlah diambil kira untuk pelaksanaan pengguguran janin itu.

Penguguran Bayi Terkena Jangkitan Zika
Jika didapati janin tersebut mengalami bahaya yang tidak mungkin boleh dirawat, anak itu lahir dengan penyakit yang kekal, memberi kesan yang bermasalah dalam kehidupannya serta membebankan kepada keluarganya, maka ketika itu boleh digugurkan mengikut kehendak kedua ibu bapa.
ibu mengandung boleh melakukan pengguguran kandungan (aborsi) jika dijangkiti zika, isu gugur janin zika di malaysia, boleh gugur bayi dijangkiti zika jika mudarat - mufti wilayah persekutuan, apa hukum gugurkan bayi dalam kandungan dijangkiti zika, menggugurkan kandungan janin zika
Hukum Gugurkan Janin Dijangkiti Zika


Menurut Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri isu gugur janin zika perlu dirujuk kepada pakar perubatan. Info penting, wanita hamil yang dijangkiti virus zika dibolehkan menggugurkan janinnya yang belum mencapai usia 120 hari. Jadi, kepada ibu hamil anda boleh gugurkan janin dijangkiti zika dengan syarat umur kandungan tak melebihi 4 bulan.

WASPADA virus zika:

No comments:

Post a Comment