Keputusan MOGTT Minum Air Gula Ibu Mengandung

Keputusan Bacaan Gula Dalam Darah MOGTT Ibu Hamil

Ini merupakan pengalaman kedua aku membuat ujian MOGTT. Untuk anak kedua ni, ujian MOGTT aku buat pada kehamilan minggu ke-12. Sama juga untuk anak pertama dulu, minum air gula masa usia kandungan masuk 3 bulan. Apa itu MOGTT? Modified Glucose Tolerance Test (MGTT) juga dikenali Modified Oral Glucose Tolerance Test (MOGTT).


Ujian MOGTT Cara Menguji Gula Dalam Darah Ibu Mengandung

Proses nak buat ujian MOGTT ni, ibu hamil kena berpuasa terlebih dahulu. Bermula jam 12 tengah malam, tak boleh makan, tak boleh minum, minum air kosong pun tak boleh. Sehingga proses mengambil darah selesai dilakukan di makmal hospital.

Biasanya aku sampai kat hospital dalam jam 9 pagi. Ambil darah kat lengan, guna jarum penyedut tu. Sampai 4 kali cucuk baru kena urat. Terseksa juga kena cucuk jarum tu. Kalau cucuk terus masuk, ok jugak, ni sebab urat aku lari kata orang makmal tu, bertabah je lah. Lepas ambil darah, minum air gula. Air gulanya teramat manis, likat, melekat di kerongkong.

Air gula tu setengah gelas besar, then boleh minum segelas cawan air kosong. Memang ada disediakan kat situ. Teguk je la air kosong tu sampai habis. Dah kerongkong rasa likat terover manis. Bila dah habis minum air gula, orang makmal akan inform suruh datang selepas 2 jam. Sekitar jam 11 pagi nanti datang balik ambil darah. Ambil kat hujung jari je, yang ni tak sakit.

Keputusan Minum Air Gula MOGTT

Dah katanya ujian MOGTT ni untuk menguji paras glukosa dalam badan ibu hamil, part ni la mendebarkan. Sama ada keputusan MOGTT lulus atau tersangkut. Kalau lulus happy la korang. Kalau sangkut macam aku, haaa kena buat ujian 7 point BSP. Buat 7 points ni tak ada masalah, cuma kena review depan doktor selang 2 minggu. Turun naik ke hospital jumpa doktor. Huhuhu.. Menunggu giliran, tu satu hal. Lama…

keputusan bacaan gula dalam darah mogtt ibu hamil, ujian mogtt cara menguji gula dalam darah ibu mengandung, keputusan minum air gula mogtt
Result ujian MOGTT lepas minum air gula bagi ibu mengandung

So nak share kat korang bacaan kurang cantik hasil keputusan minum air gula aku. Masa puasa bacaan gula dalam darah 4.9 mmol. Selepas minum air gula, lepas tempoh 2 jam tu bacaan glukosa aku 8.3 mmol. Lepas doktor review result MOGTT aku, doktor sarankan aku buat second test iaitu ujian HbA1c. Apa kebenda binatang hba1c tu? Nak tahu? Nanti aku share next entry. Nak tahu pengalaman pertama MOGTT aku (anak first dulu), keputusannya lihat sini: MINUM AIR GULA KETIKA HAMIL & UJIAN MGTT

Ngam pulak buat ujian minum air gula ni lepas raya. Dah tahu confirm keputusan MOGTT minum air gula ibu mengandung aku kantoi. Bestnya kalau bacaan gula dalam darah aku normal. Mesti seronok. Aku nak kata makan benda-benda manis tu tak ada la sangat, cuma mungkin aku terlebih makan makanan berkarbohidrat. Aku kan peminat tegar nasi, segala benda yang diadun dengan tepung tu. Mulai hari ni kena jaga pemakanan aku. Apa pulak pengalaman korang? Lulus dengan cemerlang tak ujian MOGTT korang?

No comments:

Post a Comment